Loket byggdes 1949 av Första
lokomotivfabriken i Polen, Chrzanów.
Vi har försökt att återskapa lokets utseende, som det hade när det gick i trafik i Polen.
Där hade loket beteckning T49 111. Naturligtvis har vi svårt att göra något åt tendern då den aldrig kom med till Sverige och är troligtvis nu skrotad.
Under senare tid har vi börjat att forska lite om historiken om vårt ånglok och dess historia. Detta har vi försökt att sammanställa här.
Under trafikåren i Polen hade loket en tvåaxlig tender. Det lilla efterkrigsloket trafikerade där smalspårsnätet (600 mm) i PKP:s regi (Polskie Koleje Panstowe, Polska statsbanorna)
Det var stationerat på två olika platser, nämligen i Myszyniecka KD och i Bydgoska KD. När det bytte stationeringsort är ännu inte känt. Det gick i trafik ända till 1976.
Samma år inköptes loket av en privatperson i Mattmar och kom på så sätt till Sverige. Sedan köptes det av en annan privatperson i Oskarström. 1984 köptes det av Munkedals Jernvägsklubb, numera Museiföreningen Munkedals Jernväg.
Loket genomgicks fullständigt och efter 4000 mantimmar var loket klart att lyftas på spår igen den 23 mars 1985, för att kunna dra tågen på den gamla Munkedalsbanan.
Här har loket fått nummer 7.
Tillverkare |
Fablok, Chrzanów |
Tillverkningsår |
1949 |
Serienummer |
1901 |
Spårvidd |
600 mm |
Axelavstånd |
1400 mm |
Hjuldiameter |
630 mm |
Längd över buffertar |
5720 mm |
Minsta kurvradie |
18 m |
Cylinderdiameter |
245 mm |
Slaglängd |
300 mm |
Max panntryck |
12 kg/cm2 |
Tjänstevikt |
13,5 t |
Kolförråd |
0,5 t |
Vattenförråd |
0,8 m3 |
Högsta dragkraft |
2058 kg |
Effekt |
70 hk |
Högsta hastighet |
20 km/h |
|
|
|